"אם עץ נופל במדבר…."- שוטטות בעצה מקומית / אורי בן צבי

אוצר: דב גנשרוא 

עיצוב תערוכה: ניל ננר

פתיחה: חמישי, 4.5.2023, 19:00

שיח גלריה בבית בנימיני: שישי, 2.6.2023, 11:30

נעילה: שבת, 24.6.2023, 14:00

המעצב אורי בן צבי הקדיש חלק גדול מהקריירה שלו לעבודה עם עץ, זה "החומר המועדף" עליו, ובאמצעותו הוא חוקר נושאים רחבים כמו "אקולוגיה" ו"מקומיות".

לאורי יש ניסיון רב בעבודה עם עץ ממוחזר, ולכן הוא רגיל לתור אחר חומרים. בין אם תקראו לזה "ציד" או "ליקוט", העיסוק הזה לימד את אורי רבות על מקומיות: גם על האתרים העירוניים הטובים ביותר לאיסוף חומרים, וגם על הרגלי יצירת הפסולת שלנו.

התערוכה החדשה של אורי, שנולדה משיטוטיו בתחום שבין העץ כצמח והעץ כחומר, היא בעלת אופי מקומי להפליא. האופי הזה בא לידי ביטוי, לדוגמה בעיסוק שלו במיפוי עצים ובסיווגם כ"ילידיים" לעומת "פולשים" או "מיובאים" – כולם מונחים הכרוכים במדיניות, בפוליטיקה או פשוט בנקודת מבט. המפתח כאן הוא הקשירה בין "המקומי" לזמן הכרונולוגי.

אורי שוטט גם בגיאוגרפיה המקומית, פשוטו כמשמעו: ביערות האלונים למרגלות החרמון, באפיקי הנהרות בנגב שם צומחת השיטה הגלמודה, ביערות קק"ל שעברו גיזום מבוקר, במנסרת "הדור החדש" בעמק חפר ובמעבדת העץ של מכון ויצמן ברחובות.

התברר לו שהמונח "מקומי" כולל גם רשת של מקומיים בשטח, ובהם קבלני כריתת עצים, יזמים מתחום העץ, אקטיביסטים מחבקי עצים, בוטנאים מהאקדמיה, נגרים ומעצבים.

אורי מכיר בכך שאחרי שהתמקד במשך שנים בעץ כחומר, או כפוטנציאל, הכתה בו ההבנה שעליו להסיט את נקודת מבטו אל העבר: הרי החומר עץ שהפך לרהיט, היה תחילה צמח.

מסעו של אורי עזר לו להבין שמה שמרתק אותו יותר מכול הוא מצב הקיום של העץ בלימבו שבין היותו צמח להיותו חומר. לימבו בין שתי זהויות, בין שתי תכליות, גזעים בהמתנה מוטלים על האדמה במנסרה. בשלב הזה בחייו של העץ, הוא עדיין נראה יותר כמו הצמח מאשר חומר גלם. הוא נמצא במצב מעבר, לא פה ולא שם. כמה וכמה עבודות בתערוכה צומחות מתוך מצב המעבר הזה בין הזהויות, ומבטאות את שתיהן.

אפשר להניח כי אין זה צירוף מקרים שהשפה העברית משתמשת באותה מילה, "עץ", לתאר הן את הצמח והן את החומר המיוצר ממנו. זוהי מילה ותיקה, המופיעה בתנ"ך יותר מ־300 פעם, מה שהופך את שתי המשמעויות לבלתי ניתנות להפרדה מבחינה קונספטואלית. וכאן מצא אורי את המקומיות שהוא מבקש לשהות בה.

back to top