Pottery3D | אבשלום קרסיק ועוזי סמילנסקי

עד לשנים האחרונות, ממצאים מחפירות ארכיאולוגיות תועדו בעיקר באמצעות איורים ידניים. כשמדובר בחרסים, מלאכת האיור כוללת ציור חתך אורכי ("פרופיל") שמייצג את צורת הכלי והערכת הקוטר המקורי של שפתו. נכון להיום, רוב הממצאים הקרמיים בארץ מאוירים באמצעות תוכנת ,Pottery3D המאפשרת ליצור איורים דיגיטליים על סמך סריקות תלת־ממדיות של חרסים. תוכנה זו מניבה פרסומים מדויקים ואובייקטיביים בהרבה ביחס לשיטה הידנית.

המפתח ליצירת האיור הדיגיטלי הוא מציאת ציר הסיבוב של הכלי המקורי, ממנו נותרים בדרך כלל רק שברים. מאחר שמרבית הכלים הקרמיים נעשו בטכניקה סיבובית על גבי אובניים, האלגוריתם תוכנת על מנת למצוא את ציר הסיבוב הדמיוני של כל כלי ולהשתמש בו לשחזור האופן שבו החרס "עמד" במרחב. כך, ניתן לזהות מה הייתה זווית השפה ומה היה קוטרו המקורי של הפתח. בהמשך, האלגוריתם משרטט את הפרופיל של הכלי. בנוסף לתפקיד החשוב של התוכנה בתיעוד ממצאים ארכיאולוגיים, היא משמשת למחקר והשוואה של כל פריט שנוצר בטכניקה סיבובית, כפי שניתן לראות בפרויקטים נוספים המוצגים בתערוכה.

בתערוכה מוצג חרס אקראי של כד משתלה  לצד סרטון של תהליך הסריקה התלת ממדית

וידאו: שבר קנקן מודרני, חברון. תהליך סריקת תלת-מימד של השבר באמצעות אור מובנה, יצירת מודל ממוחשב, ועיבוד לכדי איור דו-מימדי לפרסומים ארכיאולוגיים. הדמיה: אוהד אורון

 

back to top