Zoom על חומוס

סופר-פוד מקומי

אוצרת: לירון צנחני

3.1.19 – 23.2.19

פתיחה חגיגית: 10.1.19 בשעה 19:30

יום עיון: 11.2.19

משתתפים:

איריס זוהר, דוד הלל, דימה ונדיה גורביץ', לנה דובינסקי, דניאל נחמיאס, אבי בן שושן, עופר זיק, גלית שבו, דב גנשרוא, ליאורה רוזין, שולי שטראוס, לירון צנחני, דפנה נועם, דוד סדי, אנה שפירו

 

לכל אוכל סיפור מסגרת משלו, שמתחיל בתהליך גידולו, עובר בעיבודו ומסתיים כשהוא מגיע אל הכלי או אל האריזה שמהם אוכלים. החומוס, או החִמצה, מלווה את אורח החיים הקולינרי במזרח התיכון אלפי שנים ובמגוון של צורות, והוא אחד מסוגי המזון המשקפים באופן נרחב את הרב-תרבותיות המקומית ואת מגוון הפרשנויות לעיבודו ולצריכתו. בעשור האחרון נחקר החומוס וסומן כמזון סופר-פוד וכתחליף איכותי ועשיר לחלבון מן החי.

לחומוס סיפורים רבים ממגוון רחב של תרבויות, מקומות ותקופות. הדיון המקומי בו מתמקד פעמים רבות בשאלת מקורו ובזכות הראשונים, אבל בשל היותו מזון-על והיותו כאן, תערוכה זו מתמקדת ב"איך" וב"למה" שבבסיס אכילת החומוס.

התערוכה היא מפגש בין שלוש דיסציפלינות עיקריות – עיצוב, קולינריה ומדע – שבאות לידי ביטוי בתזונה ובמזון במגוון של דרכים. עשייה רב-תחומית זו עוסקת בעיצוב סביב החומוס במטרה להרחיב את השיטות לצריכה של קטנייה זו ולהעצמה של היתרונות הטמונים בה. התערוכה מורכבת משלושה רבדים, שמייצגים את מטרת הפרויקט: רובד גרפי, שמציג את תעודת הזהות המדעית וההיסטורית של החומוס; כלים שימושיים, שמתייחסים לאופני אכילה ועיבוד של החומוס; ומיצגים אכילים שמשלבים מתכונים חדשים לצד חוויית אכילה שפותחה במיוחד בשבילם.

התערוכה הוקמה בשיתוף הפקולטה לחקלאות מזון וסביבה על שם רוברט ה' סמית באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת תל אביב, ומוצגת בשלוש שפות – עברית, ערבית ואנגלית, מתוך כבוד למסורת רבת השנים של החומוס במזרח התיכון.

back to top