טֶקְטוֹנִי / זיו גנל

אוצרות: רעות רבוח ושלי שביט

פתיחה: שישי, 23/2/2024, 10:00-14:00

נעילה: שבת,  13/4/2024, 14:00

 

טֶקְטוֹנִי / זיו גנל
״אני שואב השראה מטופוגרפיה של המדבר, וטופוגרפיה של גוף האדם. אני מנסה לחפש את המכנה המשותף בין האדמה לבשר״.
זיו גנל שאב השראה מטופוגרפיות אורגניות. הוא מצא אותן בנופי מחצבות, בנגב בדרך לאילת, בים המלח, בקדח של דגימת קרקע מאנטרטיקה ובשן טוחנת בגוף האדם. בעברו היה (גם) טכנאי שיניים ומצא דמיון בין טבע דומם של הרים ועמקים, צוקים וחריצים לבין שטח לעיסי של שן האדם. גנל חקר מבנים פרקטלים הנושאים דמיון בין מיקרו למאקרו ותרגם זאת בעבודותיו. תהליך יצירתו אפיין את האדם שהיה, אמן-חוקר. הסטודיו בו עבד היה למעבדת מחקר; מגוון חומרים וניסיונות שתורגמו בעבודותיו באסתטיקה, עדינות ורגישות.
בתערוכה טֶקְטוֹנִי מוצגות שכבות קרקע בתצורות שונות, נוף תת קרקעי לצד נוף הררי הבאים לידי ביטוי: בצילינדרים, צלחות ושכבות ריבועיות. אלה מאופיינים בצבעוניות טבעית של סוגי החומר, איתם יצר גנל עבודות מוקפדות ומינימליסטיות. לצד זה מוצגת מעבדת מחקר קטנה. ג׳ונגל של אפשרויות זיגוג אותן פיתח גנל בשקידה עוד מימיו במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל.
בנוסף לעיסוק בנושא הגיאולוגי, יצר גנל קולקציות עשויות פורצלן; עלי כותרת שהפכו לפרחים עדינים, פרפרים, שברי פורצלן וצלחות נגוסות עליהן כתב ״אני ממש נוגס בהן כל עוד הן רכות ומצייר בקצוות הביסים עם לסטר זהב. טקסטים בהדפס קרמי מזכירים לכולנו משפטים שגדלנו עליהם, משפטים שאולי אנחנו מעבירים גם לילדינו (לדוגמה: "למה את לא אוכלת?", "הכנתי במיוחד בשבילך", "רק תטעמי", ועוד). הם נאמרים באהבה ודאגה, אבל עלולים להתגלגל למקומות אחרים. הקולקציה נועדה להציע נקודת מבט
משועשעת ולהציף את הסאבטקסט על פני השולחן. ככל שהסעודה המשפחתית מתקדמת המנה נאכלת והמשפט שתחתיה נחשף לעין.״
גנל השתמש במגוון חומרי גלם. למד, פיתח ויישם אותם בעבודותיו. הוא יצר טקסטורות, צבעים ודוגמאות שונות בתהליך חיפוש הדומה לעבודת הגיאולוג. בתיאורו את התהליך אמר: ״אני מערבב חימרים שונים, לש לתוכם מינרלים אשר משנים את צבעם ואופיים, כובש אותם למשטח, מקפל ומותח אותו. התנועות האלה, של קיפול, מתיחה וכבישה, יוצרות טקסטורות אשר מדמות טופוגרפיה. אני מנסה לחשוף את הגרעיניות של החומר וללכוד את הדממה של האדמה בנוף ובאקלים הישראלי". גנל ברגישות רבה יצר עבודות בעלות ערך אסתטי הנושאות שיח אישי, חברתי וסביבתי. התערוכה טֶקְטוֹנִי מציגה את שכבות הרוח והמחשבה בהן עסק האמן כשכבות תבליט המעצבות את נוף יצירתו.
זיו גנל סיים בשנת 2010 את לימודיו במחלקה לקרמיקה וזכוכית בבצלאל, ירושלים, על פרויקט הגמר שלו זכה בפרס בלומנטל לעבודת גמר מצטיינת. בשנים 2022-2023 השתתף בחממת המעצבים, טרמינל העיצוב בת-ים. באותה השנה הציג גם ביריד ׳צבע טרי 2023׳ בחממת העיצוב, תל אביב יפו. בנוסף השתתף בתערוכות קבוצתיות ואף הציג תערוכת יחיד בחובות הלבבות, תל אביב יפו.
זיו גנל נפטר באופן פתאומי באוק׳ 2023, התערוכה מציגה את הסדרות האחרונות עליהן עבד כולל עבודות נוף בתהליך.

 

 

 

back to top