טקסטיליזם / אריאל בלונדר ושירה שובל

הגלריה הקטנה

אריאל בלונדר ושירה שובל

אוצרת: עינב ברנס אליאסוב

פתיחה: חמישי, 13.1.2022, 19:00

שיח גלריה מקוון: רביעי 2.3.2022, 19:30- להרשמה

מפגש בתערוכה עם היוצרות: שישי 4.3.2022, ב-11:00 וב-13:00

נעילה שבת, 5.3.2022, 14:00​ 

התערוכה טקסטיליזם בוחנת פרקטיקה חומרית דרך מהלך מחקרי בחומר הקרמי. בלונדר ושובל, אדריכלית ומעצבת טקסטיל שתיהן מעצבות אשר לאורך כעשור משתפות פעולה ליצירה ומחקר בין תחומי של חומרים שונים בתפר שבין מדע לעיצוב. המפתח המחקרי בעבודתן עוסק בחיבור בין שתי שכבות של משטחים העשויים משני חומרים קרמיים בעלי מתח התכווצות שונה, היוצרים פני שטח מורכבים, תלת ממדיים. המשטחים הקרמים נכנסים לשריפה גבוהה כדו ממד ובשרפה עצמה הם מתרוממים והופכים לאובייקטים תלת ממדים. התערוכה מציגה בחינה של מערכת יחסים בין עיצוב ומחקר המחפשת את הזהות שלה ויושבת על התפר בין מופע חזותי עיצובי למהלך מחקרי הקורה במרחבי המעבדה.

כיוון שבלונדר ושובל לא מגיעות מהעולם הקרמי הן מבקשות "להשתעשע" עם החומר ומוצאות סיפוק רב בעשייה שהיא לכאורה "לא נכונה". עשייה זו מונעת מסקרנות ומשחקיות בחומרים הקרמים השונים תוך פיענוח התוצרים בכלים מחקריים. דרך כך הן "מורדות" נגד מסורות עיצוב וטכנולוגיה שיש בהן שליטה וידע רב שנים. בלונדר ושובל (בשיתוף עם פרופ' ערן שרון, מכון רקח לפיסיקה, אונ' עברית, ירושלים) הציגו בעבר בבית בנימיני מהלך מחקרי דומה ביריעות לטקס ובחנו שליטה וחוסר שליטה ותהליכי עבודה ידניים מול טכנולוגים, בתערוכה "חומרים מתוסכלים" (אוצרת: שלומית באומן). הפעם הן מגיעות בעבודתן למפגש עם השדה הקרמי ומאפשרות לחומר לייצר דפורמציות לא לינאריות ולהגיע למערך צורני בשליטה חלקית הגורמת לתסכול חומרי, תוך שהן מנצלות לא רק את תכונות החומר המוכרות כמו הפלסטיות, הגמישות והרכות אלא גם תכונות גיאומטריות, מבניות פנימיות המשרתות את השאלות איתן הן יוצאות לדרך.

העיסוק "בקרמיקה מתוסכלת" הוא מהלך מחקרי מתמשך של שנתיים אשר החל כתוכנית "שהות אמניות"  במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית, בצלאל.   התערוכה טקסטילזם היא פרי תוצרים של מלגת 'שהות אמניות' שהתקיימה בבית בנימיני בקיץ האחרון, בתמיכת AIDA. העבודה בסדנה של בית בנימיני אפשרה לבלונדר ושובל להמשיך  לחקור את החומר הקרמי כנקודת מוצא לפרקטיקה מחקרית בשדה העיצוב הקרמי.

אסיסטנט: יהב לוי

back to top