היפוך יוצרות – רחל מנשה דור

אוצרת: אפרת אייל

פתיחה: חמישי, 16/07/20, 19:30

נעילה: שבת, 29/08/20, 14:00

שיח גלריה: שישי, 21/8/20, יתקיים בארבעה סבבים בין 10:00-13:00, יש להירשם מראש

היכרות  והתנסות ארוכת שנים עם החומר הקרמי ("החומר" בה' הידיעה) מייצרת חוויה גופנית מתמשכת המוטבעת בגוף, כשם שהגוף מוטבע בחומר. הגוף הוא השחקן הראשי, היוצר, וכלי העבודה. במכלול העבודות המוצגות בתערוכה מעבירה רחל מנשה דור את  החיבור העמוק שלה לחומר ולטבע, ואת היופי והמורכבות של "חוכמת הגוף" הנלמדת ומשתכללת עם הזמן.

עבודות הווידאו אשר נוצרו במיוחד עבור התערוכה, ממקדות את המבט של הצופה ביחסי הגומלין ומערכת ההשפעות ההדדיות בין גוף היוצרת לחומר. מנשה דור בוחרת מצבים אינטימיים המוכרים לה מתהליך העבודה שלה בסטודיו, ומשבשת את אופני הפעולה האוטומטיים כדי לאפשר חשיבה עליהם מחדש. דרך הפעולות המטאפוריות שהיא עושה עם הגוף והדיאלוג הנוצר עם החומר, היא מספרת על חווית הקיום שלה כאישה בעולם, ומביאה לידי ביטוי חלקים שונים באישיותה.

בעבודה "קערת ראש" משתמשת מנשה דור בטכניקת עבודה אפריקאית מסורתית ליצור כלים והופכת את ראשה לתבנית. דמותה משתקפת במראה כשהיא מעצבת את החומר על ראשה. החומר לובש ופושט צורות שונות. ניתן לחשוב על צורות אלו כמהדהדות את ההתנגשות בין איכויות גבריות ונשיות כפי שהיא חווה אותן בתוכה.  ב"אגנא", עבודת הווידאו המשותפת עם היוצרת בתנועה טל דיין, מונכח האגן כמרכז הכובד הגופני והנפשי הראשי של האישה, כמיכל הזיכרונות של חוויות החיים הבסיסיות, וכמקום חיבור לאחר. העבודה "Upside Down" היא ביטוי למאמץ הלולייני של הקיום היומיומי ושל המתח בין החומרי לרוחני.

סדרת העבודות "דיוקן עצמי" העשויות גבעולי שיבולת שועל בדמות מיכלים, קושרות ולופתות הכל יחד ב"מורכבות אחוזה", ביטוי של האמנית המתאר את הניסיון לאחוז את כל אותם חלקים ומצבי קיום שלה יחד. בעבודות אלו אין גבול ברור בין הפנים והחוץ. הכל צומח ונבנה מלמטה.

בתערוכה זו החומר הקרמי כמעט ולא נוכח כאובייקט בעולם הממשי. על פניו, שינוי המדיום מחומר לווידאו  הוא מהלך של התרחקות ממנו. אבל זה גם מהלך של התפשטות והתרחבות הפותח את השיח הפנים-תחומי ומציע התבוננות מחודשת ורעננה על שדה פעולה עתיק. כשם שהקדר מייצר בגוש החומר חור, ומרחיב אותו לאט לאט ליצירת מיכל, כך יוצרת עבורנו מנשה דור פתח למעשה היצירה הפרטי שלה, ומזמינה אותנו להיכנס ולמלא אותו במשמעויות ובהקשרים משלנו.

על התהליך / שלומית באומן – אוצרת ראשית

התערוכה "היפוך יוצרות" היא ראשונה בסדרה, בה שתי יוצרות, אמניות קרמיקה אוצרות תערוכות יחיד זו של זו. התערוכה בוחנת את היחסים שבין יוצרים לאוצרים (או את המושג "יוצרת-אוצרת"), מתוך שדה אמנות הקרמיקה, לעומת עבודה של יוצרים אלו עם אוצרים שאינם מכירים בהכרח את התחום. היפוך תפקידים, כלומר תערוכת יחיד של אפרת איל באוצרותה של רחל מנשה דור, תיפתח בבית בנימיני בסוף אוקטובר. במסגרת הרצון לייצג את הדיאלוג בין שתי האמניות, בחרה רחל מנשה דור להציג בתערוכה שלה עבודה אחת של אפרת אייל.

 

תודות:

ענת גטניו – ייעוץ אוצרותי

איריס נייס – ליווי בתנועה

אייל בנר – קונטקט

שירז גושן – סיעור מוחות

back to top