לא דפנה, לא אפולו – זהבה אדלסברג

אוצר: אבנר זינגר

פתיחת התערוכה: יום חמישי, 18 ביולי 2013, בשעה 20:00.

עבודותיה של זהבה אדלסבורג עוסקות בטבע ובתרבות וממחישות את הדיסוננס שבין המתרחש בטבע לבין המתרחש בתרבות האנושית. הןמעוררות מחשבות על אפשרויות אחרות למערכת היחסים שלנו עם הטבע הכוללת גם את יחסינו עם החברה ואת יחסנו אל עצמנו, יחסים שאין בהם רצון לשלוט ולהכתיב.

כל העבודות המוצגות מורכבות מחלקי חרס ופיגומי עץ  ונבנו מחלקי עבודה אחת מן העבר (מינחה, 2005, גלריה הקבוץ). הפסל המקורי התפרק וכל אחד מחלקיו טופל, גדל, נעשה מורכב יותר והפך לפסל בפני עצמו.העבודות מכילות שקעים ובליטות מכוסי ציורים והדפסים ומזמינות אינסוף מסלולים אפשרייםלהתבוננות בהן.

המיצב מתמודד עם נושאים כמו כאוס, מחזור ומחזוריות, מטמורפוזה ופירוק והרכבה. כאוס הוא תופעה בעלת ערך חיובי, מאחר שהוא מביא לידי התארגנות מחדש. בטבע נוצר כאוס כחלק ממחזור של צמיחה והבראה. מחזוריות היא תופעה שאנו חווים יום-יום בכל התהליכים המתקיימים בטבע. אנו ערים לה, אך פעמים רבות מנסים לשלוט בה ובכך יוצרים מפגעים וחוסר הרמוניה.

פירוק והרכבה מתרחשים בטבע כל הזמן ואנו, בני האדם, עוסקים בהם ללא הרף. המפגש שלנו עם כל דבר כמו חומר, רעיון, רגש, חוויה, מחייב אותנו לקלוט אותו, לפרקו ולהרכיבו מחדש אבל אנו עושים זאת במרבית המקרים באופן אוטומטי, ללא תשומת-לב מיוחדת ועל פי אותן תבניות שמקובלות בחברה ושאליהן הורגלנו. פסליה של זהבה מראים שיש דרכים אחרות, רעננות ומאתגרות לקלוט, לפרק ולהרכיב ומזמינים אותנו לאמץ דרכים אלה מעולם האמנות ומאולם הגלריה גם לחיינו ולמערכת היחסים שלנו עם הטבע.

back to top