חפצים תחת חקירה – בוקר של הרצאות מקוונות בעקבות התערוכה "XYZT: חומרי חקירה"

שישי, 16.10.2020, 10:00-13:00

* שימו לב הכנס יועבר בזום ללא עלות ויש להירשם מראש בלחצן 'להרשמה', יישלח אישור על קבלת ההרשמה במייל.

בית בנימיני המרכז לקרמיקה עכשווית בשיתוף המעבדה לארכיאולוגיה חישובית במכון לארכיאולוגיה, האוניברסיטה העברית, ירושלים

…"כי אין הדבר כמו שחשבתו בתחלת המחשבה, אבל כמו שיתבאר עם ההתבוננות לזה הדבר"… הרמב"ם מתוך מורה נבוכים

טכנולוגיות חדישות מאפשרות לנו לקרוא מחדש חפצים היסטוריים, שרידים של תרבות חומרית מן העבר, ולתת לנו צוהר להבנת האנשים שיצרו את החפץ וללימוד תרבותם. במקביל, אותן טכנולוגיות עכשוויות משמשות ליצירת חפצים חדשים, המעוררים לא פחות שאלות על התרבות החומרית העכשווית ועל אופן קריאת המציאות.

במהלך יום העיון ייפגשו ארכיאולוגים עם מעצבים/ אמנים על מנת להתבונן יחד בעבר ובהווה דרך חפצים ולדון בשאלות שונות העולות מהם ומעצם המפגש בין הדיסציפלינות השונות. מה בין שחזור העבר להבנת ההווה? מהן ההשפעות של טכנולוגיות משתנות על שפה חומרית? כיצד הפיכת חפץ ל'ענן נתונים' מאפשרת יצירת חפץ חדש ומה ההשפעות של "קוד פתוח" על הידע האנושי ועל התרבות? מה בין סגנון אישי לייצוג תרבותי?  כיצד ניתן באמצעים דיגיטליים לעצב מחדש זהויות ולשנות את תפיסתנו ביחס למציאות החומרית? על ארכיאולוגים שחושבים כמו אמנים ואמנים שחושבים כמו ארכיאולוגים ועל האפשרויות הגלומות במפגש ביניהם.

סדר יום

10:00 ברכות- מרסל קליין, מנהלת בית בנימיני

10:05 מחשבות על אמנות וארכיאולוגיה עכשווית- פרופ' ליאור גרוסמן, ראשת המעבדה לארכיאולוגיה חישובית, מכון לארכיאולוגיה, האוניברסיטה העברית, ירושלים

10:15 מבוא לתערוכה  XYZT: חומרי חקירה- קרן נבנהויז, אוצרת התערוכה, המעבדה לארכיאולוגיה חישובית במכון לארכיאולוגיה, האוניברסיטה העברית, ירושלים

10:25 ממצאים טכנולוגיים בשפה קרמית- שלומית באומן, אוצרת התערוכה ואוצרת ראשית – גלריה בית בנימיני, מרצה בכירה במחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT-מכון טכנולוגי חולון. בהרצאה יערך דיון על הקשר בין שינויים טכנולוגיים לבין התפתחות מגמות שונות בשפה של הקרמיקה בעבר ובהווה.

10:45 בין מז"פ לארכיאולוגיה: זיהוי טביעת אצבע אישית ותרבותית- אורטל הרוש, המעבדה לארכיאולוגיה חישובית במכון לארכיאולוגיה, האוניברסיטה העברית, ירושלים. החיפוש אחר סגנון אישי ותרבותי ברקורד הארכיאולוגי הוא מורכב, בעיקר כי ממצאים ארכיאולוגיים אינם מייצגים 'רגע' ספציפי בזמן. ההרצאה תבחן כיצד שינויים מזעריים, שאינם נראים בעין, יכולים להדגיש סגנון אישי ותרבותי. 

11:00 העתיד הוא העבר: פוסט-אנושיות וארכיאולוגיה- ד"ר כרמל ווייסמן, חוקרת תרבות דיגיטלית, הפקולטה למדעי הרוח, אוניברסיטת תל-אביב. ההרצאה תציג את הפרספקטיבה הפוסט-אנושית כשיח על עתידנות טכנולוגית ואת הרלוונטיות שלה לעבר הרחוק וליחסים בין תרבות חומרית לתרבות דיגיטלית.

11:30 הפסקה

11:40 מצב הצבירה החמישי- מאיה בן דוד, מעצבת מוצר, מרצה בבצלאל אקדמיה לאומנות ועיצוב, ירושלים. בניגוד לחומריות פיזית הכבולה לחוקי הפיזיקה ובמידה רבה ל"אמת החומר", החומר הדיגיטלי מאפשר לנו לטשטש את נוכחות המקור, לעצב מחדש זהויות, להמציא חוקיות והתנהגות, לברוא עולמות ומבלי ששמנו לב, לשנות את התפיסה שלנו ביחס למציאות החומרית. ההרצאה תתבונן ותציג הקשרים אפשריים הנרקמים בין כימיה, בוטניקה, טכנולוגיה, פיזיקה ומדיה דיגיטאלית.

12:00 קריאה וכתיבה של הסובב אותנו- דב גנשרוא, מעצב מוצר, מרצה בכיר במחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים. השתקפותה של התרבות מתוך החומר מהווה בסיס משותף לדיסציפלינות הארכיאולוגיה והעיצוב. האנליזה המדעית של החומר מהווה "קריאת" הפיזי והבנתו. עם זאת, בכדי "לקרוא" צריך ראשית שמישהו "יכתוב" באותו החומר. יצירת חפצים וסביבות מתוך ההבנה שעליהם להיקרא בבהירות הינה מיומנות של מקצועות העיצוב.

12:10 חור בעלילה – איך אנליזה בתלת-ממד שופכת אור על אבנים מחוררות בנות 12 אלף שנים- טליה ישוב, המעבדה לארכיאולוגיה חישובית במכון לארכיאולוגיה, האוניברסיטה העברית, ירושלים. מחקר זה מתמקד בתופעה נדירה של ייצור אבנים מחוּררוֹת בכפר של ציידים לקטים בנחל עין גב שליד הכנרת, לפני 12 אלף שנים. האנליזה הרב-ממדית מאפשרת לאפיין את האוסף הייחודי ולחלץ מתוך החוֹר הריק, כביכול, מידע לשחזור הטכנולוגיה של יצירת הכלים הללו, הערכה של אופן השימוש בהם ואף השערה לגבי מטרתם.

12:20 פני השטח- הממד הרביעי של פיסול דיגיטלי- שרן אלרן, מעצב, אמן, קדר דיגיטלי ומדען מחשב, המחלקה למדעי המחשב באוניברסיטה העברית, מרצה במחלקה לקרמיקה וזכוכית, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים. פני השטח בהיסטוריה של הקרמיקה הם מרחב אדיר לביטוי אמנותי מגוון ומתוחכם, אך בייצור דיגיטלי, פני השטח הם לרוב תוצר לוואי של תהליך הייצור ולמעשה מרחב "מבוזבז". בעבודה "גביע" מנסה שרן לבחון עיצוב של פני השטח ככלי להפיכת ייצור דיגיטלי לאקספרסיבי ובעל חתימה אישית.  

12:30 Claire Warnier, Designer, Unfold Design Studio –Atlas of Lost Finds. בספטמבר 2018 שריפה גדולה השתוללה במוזיאון הלאומי בריו דה ז'ניירו ברזיל וכילתה את מרבית המוצגים בו, פריטים היסטוריים ואמנותיים מתוך אוסף גדול של יותר מ-20 מיליון מוצגים בעלי חשיבות היסטורית רבה. מספר שנים לפני כן, בוצעו סריקות תלת מימד ו-CT של פריטים רבים מאוסף המוזיאון לצרכי מחקר. סטודיו UNFOLD משתמש בימים אלה בסריקות הללו כבסיס למציאת דרך לשיחזור חומרי של חלק מפרטי האוסף בשיתוף מעצבים, אמנים, מייקרים וחוקרים ממקומות שונים. ההרצאה תסקור את הפרויקט והגישה המובילה את רציונל שחזור הפריטים ההיסטוריים באמצעות טכנולוגיות חדישות.

12:45 קדרות ומחשוב – הילכו שנים יחדיו בלתי אם נועדו?- פרופ' עוזי סמילנסקי, פרופסור (אמריטוס) לפיסיקה תיאורטית, מכון ויצמן למדע, רחובות "אהרהר בקול על מה שלמדתי בשני עשורים של עבודה משותפת עם ארכיאולוגים: הצלחות וקשיים ציפיות ואכזבות, סיכויים וסיכונים".

למידע נוסף אודות התערוכה "XYZT: חומרי חקירה"

back to top