חפצנות

על חפצים, אספנות ואוספים- יום העיון השנתי של בית בנימיני המרכז לקרמיקה עכשווית

19.2.2018 / יום שני / 13:00 – 18:30

כניסה: 50 שקל   הרשמה מראש: 03-5182257 או [email protected]

13:00 ברכות

מרסל קליין / מנהלת בית בנימיני
שירה סילברסטון / ימי עיון והשתלמויות מיוחדות בית בנימיני

13:10 דברי פתיחה

לרחוץ את וולקוס בחצר / רוית לצר
ההרצאה תסוב סביב תהליך העבודה לקראת התערוכה 'כוח משיכה', חשיבותם של אוספי קרמיקה, אספנים, ידע ומחקר היסטורי.
רוית לצר היא אוצרת התערוכה 'כוח משיכה', יוצרת, מנהלת בית הספר לאמנות הקרמיקה והתכנית ללימודי תעודה בבית בנימיני, מרצה לעיצוב במחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר

14:50-13:30 מושב I / חפצים

על החפצים שנשארו מאחור / גלית גאון
על החפצים שנשארו מאחור – אוצרות כאספנות חפצים לתקופה מוגבלת, על מפגש, בחירה ופרידה. המהלך האוצרי מחייב תרגום אין סופי של רעיונות לאוספים תמתים, מופשטים, קונקרטיים, נרטיבים ארוגים בתלת מימד. אספנות לטווח קצר ואולי מדובר על אספנות אינסופית, גרגרנות חפצים שרק מיעוטם מגיע אל חזית התערוכה.
גלית גאון היא אוצרת, ראש התכנית לאוצרות בעיצוב, המחלקה ללימודי המשך, שנקר

החפץ הוא המסר / עודד בן יהודה
מטיבור קלמן במגזין COLORS, ג׳ורג׳ לויס ב- Esquire ועד השערים של New York Times Magazine – ללא איפור, מלבישה או תנאי שכר – איך הפך החפץ ((Ready-Made לנערת השער, וכיצד הוא משמש אמצעי ודימוי מוביל על מנת להעביר רעיון ומסר בעולם העיתונות והמגזינים. ההרצאה תעסוק בקשר ההדוק של חפצים וחפצנות בעולם התקשורת החזותית עם דגש על זירת העיתונות והמגזינים.

עודד בן יהודה הוא מעצב גרפי, בעל הסטודיו Graphics & Words למיתוג, פתרונות קריאייטיב, ומחקר טרנדים. מרצה במכללת שנקר, ובמחלקה לאדריכלות של אוניברסיטת תל־אביב. בעשור האחרון שימש ככתב עיצוב במעריב, טיים־אאוט תל־אביב, ומאז 2011 בעל טור עיצוב באתר xnet מבית ידיעות אחרונות

חפצים בדיקטטורה: מה בין תיעוד, אספנות וצילום? / פרופ' דנה אריאלי
מתוך עניין עצום באספנות, כמו גם במחקר הדיקטטורות, מצאתי את עצמי יוצאת למסע תיעוד מצולם של חפצים שהתהוו תחת משטרים טוטליטריים.
פרופ' דנה אריאלי היא חוקרת וצלמת. דיקאן הפקולטה לעיצוב, HIT מכון טכנולוגי חולון

עתליה שחר: "כשציור פוגש את רוזנטל" / זיוה קורט

כלים של מותג היוקרה "רוזנטל" מבית הוריה של עתליה שחר מופיעים כתמה דומיננטית בעבודות האמנית, ומוסבים מחפץ שימושי וסמן של סטטוס לחפץ ייצוגי על מצע פרספקס ובד. נדון בחפץ כסוכן של זיכרון אישי וקולקטיבי ועל אספנות ואוסף.
זיוה קורט היא חוקרת אמנות ואוספים, אוצרת ומרצה

15:20-14:50 הפסקה

alk To Me With That / מיצג / אורי לוינסון, עדיה גודלבסקי

אנחנו בני זוג, עדיה ואורי. מתוך בגידת המילים המצאנו שפה אלטרנטיבית לא מילולית לתקשורת ביננו – פיתחנו פעולה אמנותית, בעלת חוקים ידועים מראש, שבה החפצים מחליפים את המילים. המיצג יהיה שיחה אחת מרבות, שבה הפעולה והחפץ מקבלים סמליות ומשמעויות שגוברות על המילה.
אורי לוינסון הוא אמן פלסטי, אמן מיצג ומהנדס
עדיה גודלבסקי היא מוסיקאית ואמנית מיצג

17:00-15:40 מושב II / אספנות

מה בין אספנות לבין אגרנות? / ד"ר גבי מן

ד"ר גבי מן היא פסיכולוגית קלינית ופסיכואנליטית, מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו

לעצב אוסף / רננה בנית 
מה מניע אותנו לאסוף חפצים שונים ומגוונים? מתי חפץ הופך לפריט אספנות? האם פריט עיצוב פונקציונלי נחשב לפריט אספנות? ההרצאה תדון באספנות של עיצוב ובמתח העולה במפגש בין שני התחומים.
רננה בנית היא אוצרת, בוגרת תואר שני בכתיבת ביקורת ואוצרות, בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב

ארון תהיות / עידן פרידמן

מבט אישי על הנאה מסימני שאלה, ועל החפצים המקומיים שמעוררים אותם.
עידן פרידמן הוא מעצב מוצר –  Reddishd Studio

פינטרטס מה הסיפור שלך? זירת אספנות מעוררת השראה / תמרי סלונים ליבס
פינטרטס רשת חברתית מבוססת ויז'ואל. גיליתי אותה לפני שלוש שנים ומאז אני גרה בה. רשת ששינתה את חיי מקצה אל קצה. פינטרסט כמקום להשראה, לאספנות וליקוט אינסופי (במודע ולא במודע), פינטרטס ככלי עבודה, כמקום תראפויטי ורגשי, מקום ממכר. מה משמעות של המילה "אוספים" במקום כזה, ומה הערך המוסף של אספנות וירטואלית כיום ובעתיד.
תמרי סלונים ליבס היא בלוגרית, מומחית, מרצה ומדריכה לרשת ה- Pinterest, מעבירה סדנאות בארץ ובחו"ל .Vision boards/ Mood boards

17:00 – 17:20 הפסקה

17:20 – 18:20 מושב III / אוספים

הפואטיקה של האוסף / ד"ר טל פרנקל אלרואי
אוסף הוא מרחב טעון. הוא תמצית של זמנים, חומרים, צורות, סימנים, זיכרונות, הנלכדים בתוך רשת משמעויות חדשה. ככזה, אוסף הוא שפה, הוא מרחב פואטי. גם שיר הוא מרחב פואטי, הבורר מלים באופן קפדני. מה בין אוסף ושיר? כיצד נלכד אוסף בתוך שיר, ואיזה כלים מספקת שירה לקריאה ולהבנה של אוספים? ההרצאה תעסוק באוספים בתוך השירה העברית, ובשפה פואטית ככלי להבנת אוספים.
ד"ר טל פרנקל אלרואי היא מרצה בבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב

חדר הפלאות – מסע בעקבות האחד שלי / לירון אלעד

רק אחרי שאבי נפטר, הבנתי שכל חיי גדלתי בחדר פלאות. האוטו-דידקטיות, הסקרנות וחדוות הגילוי שהיו אז ערך מרכזי, הפכו לציר מרכזי בחייו, בחיי, ולימים גם בחדר הפלאות שהקמתי, המבוסס על אוספיו ומפעל חייו של אבי. נצא יחד למסע בעקבות האחד שלי.
לירון אלעד היא יזמת, בעלים שr 'מסע בעקבות אחד' ושל 'חדר הפלאות'

קיר אמן: רשת חברתית של אמנות ישראלית / דנה גילרמן, חגית פלג רותם

"קיר אמן", המדור שפרסמה דנה גילרמן עם צילומיה של טלי שני בין השנים 2006 ל-2009 שרטט מפה של עולם האמנות המקומי בתחילת המילניום, והציג דיוקנאות של אמנים ואוצרים, דרך האוסף שנמצא על קירות ביתם, שחלק ניכר בו הגיע מהחלפת עבודות בין אמנים. המדור מיפה את רשת הקשרים הפנימיים בעולם האמנות הישראלי, והפגיש את הציבור עם הנפשות הפועלות בו. סדרת הכתבות מעובדת כעת לספר אמנות בעריכת חגית פלג רותם. המרצות יציגו את הפרויקט כדיאלוג, שינוע בין היבטים של אספנות ליצירתה של רשת חברתית אמיתית (לעומת הרשת הווירטואלית).
דנה גילרמן היא אמנית, עיתונאית, אוצרת, יזמת 
חגית פלג רותם היא עיתונאית, מרצה ואוצרת

back to top