מאז ומתמיד ריתקה אותי ההרמוניה החמקמקה שנוצרת כאשר אלמנט אדריכלי מבוקר ומדוייק משולב יחד עם פני-שטח בעל עיצוב מורכב וגיאומטרי, היוצרים שלמות של האובייקט עם אסטטיקה וגרוי אנטלקטואלי.

העבודות משנים 2006 – 2009 מאופיינות בגופים גאומטריים ארכטקטונים. פיצול הגופים מחד ושילובם יחד מאידך, יוצר מיצג חדש. העיצוב הגאומטרי על פני השטח של האובייקטים מוסיף מימד עצמאי לכל אוביקט, ומשפיע על האינטרקציה בניהם כקבוצה. השימוש בקווים וברשת יוצר פירוק, הרכבה והשלייה של השטחה ויזואלית, ומאידך מגדיר מחדש את המשמעות של כל צורה ונותן תפיסה חזותית של אחדות והרמוניה לעבודה.

בעבודות משנים 2009 – 2010 הצורות והמבנים הקובייתיים הופכים לבעלי נוכחות פיסולית רכה יותר. הן עוסקות באלמטים של מתח ושווי משקל; שווי משקל פיזיקלי, מתוכנן כנגד אקראי, רך מול גס וצפוי כנגד הבלתי צפוי. כל אלה יוצרים שווי משקל ברמות שונות.

החל מ- 2011 נוסף לאלמנטים של המתח והשווי משקל, אלמנט התנועה. ומכאן נולדו התנועות הפתוחות הרחבות והזורמות, שיוצרים קשת של צורות דימיוניות, המתרחקות מהצורות המוגדרות ונותנים פתח לצורות אורגניות וחופשיות. העבודות עוסקות ביחס בין "החלל החופשי" התלת-ממדי ובין משטחים גאומטריים דו- ממדיים פתוחים ומפותלים הנטועים בו, ומעניקים לו משמעות חזותית מבלי להגביל את תנועתו תוך המתמודדות עם יכולת החומר לשאת את עצמו עד גבול תכונותיו. עבודות אלו מתמודדות עם מתחים נוספים כמו: איזון כנגד חוסר איזון, רחף מול יציבות ורוך וזרימה מול נוקשות.

לאחרונה חיפשתי דרך לקבל קיפול ותנועה טבעיים וביטוי חדש לצורות האורגניות המופשטות, תוך שינוי הסידור האורגני של האובייקטים.

פורצלן נבחר כחומר מתאים למחקר זה, בו יש התמקדות בשאלות של יצירת חלל פנימי חדש (void image) – תוצאה לקיפול החומר, צבע, עיצוב פני-שטח ותנועה.

עיצוב פני-השטח מוסיף ממד חדש לקיפול הטבעי, ומכריח את העין לעקוב אחר הקיפול, תוך התמקדות "בחלל הריק". בהעדר עיצוב פני-שטח, העין מתמקדת בעיקר ב-"בחלל הריק" ואחר כך בקיפול.

האובייקטים אותם אני יוצרת הינם גופים אוטונומיים בלתי תלויים בסיפור או בחיפצון, אין בהם שימוש מעבר להתבוננות והתענגות על ההתמודדות המרחבית.

 

 

ביוגרפיה

השכלה

1990- קבלת תואר דוקטורט התמחות באימונולוגיה (ביולוגיה – תורת החיסון) באוניברסיטת תל אביב.

1994-1996 – פוסט דוקטורט במחלקות לאימונולוגיה וביוכימיה באוניברסיטה העברית הדסה עין כרם, ירושלים.

במהלך תקופת הפוסט דוקטורט החלה לקחת קורסי ערב בקרמיקה, בשילוב עם לימוד עצמי וניסיונות אין סופיים.

עבודה

1993-1990  – מנהלת פרויקט לפיתוח חיסונים בחברה ביוטכנולוגיה כללית בקרית המדע ברחובות.

1996- חוקר בכיר במשרה מלאה במחלקה לביוכימיה באוניברסיטה העברית הדסה עין כרם.

2013 – פרישה מהאוניברסיטה העברית לאחר 22 שנות פעילות מדעית, והקדשת את כל זמנה ומרצה לפעילות בתחום הקרמיקה.

2011 התקבלה כחברה ב-  IAC האקדמיה הבין לאומית לקרמיקה.

תערוכות

שמחה אבן חן זכתה בפרסים בינלאומיים רבים: באוסטרליה, ספרד, סין קוריאה, רומניה, סלובניה ועוד. עבודותיה נבחרו והוצגו בכל רחבי העולם והפכו חלק מאוספים של מוזיאונים, גלריות ואוספים פרטיים. בשנת 2014 היא הוזמנה להציג בבית בנימיני בתערוכת יחיד " איזון בתנועה" ובשנת 2016 היא הוזמנה להציג בתערוכת יחיד "השחור, הלבן, והאש" במוזיאון לקרמיקה Keramikmuseum Westerwald  ב Höhr-Grenzhausen בגרמניה.

שמחה מוזמנת באופן תדיר להעביר סדנאות אומן ברחבי העולם ובארץ. היא הוזמנה להשתתף במספר סימפוזיונים ורזידנסיי שונים ברחבי העולם (סין, גרמניה, אוסטריה, סלובניה, טורקיה, הונגריה, איטליה ועוד)

בשנים האחרונות שמשה שמחה כחלק מצוות שיפוט של תחרויות בינלאומיות. (צרפת, לטויה, וספרד).

 

עבודות נבחרות

back to top