מתוך החומר, עירית ואלון

משתתפים: עירית אבא ואלון גיל

אוצרת: עינב ברנס אליאסב

פתיחה: 1.3.18 בשעה 19:30

נעילה: 28.4.18

התערוכה "מתוך החומר" היא הראשונה בסדרת תערוכות שתעסוק בקשר הבין דורי המתקיים באופנים שונים בין יוצרים.

עירית אבא היא אמנית חומר מובילה בישראל אשר לאורך השנים משלבת יצירה ייחודית והנחייה של יוצרים צעירים. באהבתה העצומה לחומר הקרמי בכלל, ועבודת האבניים בפרט, עירית סחפה ועדיין סוחפת אחריה תלמידים ויוצרים רבים.

עירית הייתה מרצה צעירה בבצלאל במחלקה לעיצוב קרמי כשאלון גיל החל את לימודיו במחלקה. אלון התאהב בחומר הקרמי ובאבניים בלימודיו תחת הנחייתה של עירית שלימדה אותו קדרות ואף ליוותה אותו בפרויקט הגמר. הוא המשיך ליצור לאורך השנים בביתו בכליל.

עירית בעבודת האבניים הייחודית שלה בפורצלן מתמקדת במושג "הכלי" בוחנת את המתח הנוצר בין נפח ושפה, צורה וצבע, שקיפות וגסות ושבריריות ופגיעות. האובייקטים של עירית מאופקים ואימפולסיביים בו-זמנית, והם בודקים מפגשים בין פרופורציות, תלת ודו ממד, צבעוניות ופני שטח ((surface.

אלון בעבודותיו יוצר בחומר הקרמי ורואה בו מדיום אמנותי לביטוי רעיונות ורגשות תוך התכתבות עם טכניקות קרמיות מסורתיות ושילוב נגיעות עכשוויות בחומר. כבן ליוצאי מזרח אירופה, מבטא אלון דרך החומר חיפוש אחר מקומיות וארץ ישראליות. ציוריו על הכלים שופעים באורנמנטיקה רפטטיבית ומעולם דימויים בהשראת תרבות המזרח.

הקשר המקצועי והחברי שנרקם בין השניים לאורך יותר משלושה עשורים מקבל ביטוי בעבודותיהם דרך השפעות חומריות ומושגיות בחומר הקרמי, הן בחיבור לפורצלן והן  ברפטטיביות בעשייה תוך בדיקת גבולות יחסי הכוחות בין התלת והדו ממד בכלים בדרכים שונות.

בעבודותיה של עירית הדו ממד נוצר על-ידי גריעה של החומר תוך חשיפת רבדיו הפנימיים, דקיקותו, שקיפותו וכוחו.  אלו, מודגשים על ידי צבע ויצירת קומפוזיציות דו ממדיות על הכלי.

אלון בעבודותיו מבצע מהלך של הוספת שכבות  רבות של צבע, עיטורים, קווי מתאר ורקעים דו-ממדיים, אורנומנטיקה גדושת חמסות, לבבות ,דימויי עין הרע ועוד.. עד לכדי יצירת תחושת עומס על הכלי.

התערוכה מציגה שפה ייחודית ומגובשת של כל אחד מהאמנים, אך עם זאת ניתן לחוש במקצב (Rhythm) הער הנע בין שני גופי העבודות.

back to top