טוויסט בעלילה / תערוכה קבוצתית

משתתפים: אוטוטו, מונקי ביזנס, פלג דיזיין

אוצרת: חגית פלג רותם

עיצוב התערוכה: נדיה גורנשטיין

פתיחה: חמישי, 24.12.2020, 18:00-22:00

 שיח גלריה מקוון: רביעי 3.2.2021, 20:00 חגית פלג רותם בתערוכה

נעילה: חמישי 1.4.21 בשעה 19:00

במסגרת פסטיבל האיור 2020, לדף התערוכה באתר פסטיבל האיור 

בגלריה הקטנה של בית בנימיני מוצגים "סיפורים בחפצים", מתוך הקולקציות של חברות העיצוב מונקי ביזנס, אוטוטו ופלג דיזיין. סצנות בדיוניות וקצת הזויות, שמורכבות ממשחק במוצרים מלאי ההומור וההשראה.

כל המעצבים לומדים לספר סיפורים, יש כאלה שאף פעם לא הפסיקו…

בהשאלה מהמשפט המפורסם של פיקאסו על ציורי ילדים, אני מתבוננת במוצרי החברות הישראליות שהפכו את הסיפור וְהַמִּשְׂחָקִיוּת (משחק מילים, משחק באוכל, משחקי דמיון) לחלק בלתי נפרד מהחפץ…

מונקי ביזנס, אוטוטו ופלג דיזיין – שלושה בתי עיצוב בני זמננו, מובילים עולמיים בתחומם – שיכללו את השפה החזותית של מוצריהם לכדי אמנות, והפכו את הסיפור, האופי, השם והדמויות שמוטמעים בעיצוב המוצר, לחלק מהותי מתפקודם של חפצים שימושיים.

העיסוק של בית בנימיני בתרבות חומר ובמסורות ישנות וחדשות בא לידי ביטוי בחפצים אלה, ב"חיזור" אחר המשתמשים בני זמננו, שמחפשים אחר קשר רגשי ומוצאים משמעות חדשה (בהומור וקריצה) למוצרים יום-יומיים.

קפיצת הדרך שעשו החפצים השימושיים ממדף מוצרי הבית הפשוטים (Utilities) לחנות המוזיאון ולקטגוריית מוצרי מעצבים, עוברת דרך הסיפור, וכאן הטוויסט בעלילה: בחלק מהפריטים הסיפור נובע מעולם האסוציאציות של השימוש בחפץ ובחלקם הם מגיעים מסיפורי עם ואגדות, אייקונים תרבותיים ומוסכמות חברתיות.

הערך התקשורתי של החפצים לא פחות חשוב, והקישור האסוציאטיבי-תרבותי של החפץ מעלה חיוך והנהון של הבנה על פני המתבונן. הסיפור מוטמע בבריף לעיצוב המוצר.

למרות היותם מוצרי מעצבים (ואפילו פריטים לאספנים) המשימה לייצר מוצרי מדף עמידים, נגישים ויעילים לשימוש, מכתיבה ייצור שהוא ההיפך מהמסורת של עבודת יד ופריטים יחידניים. החומר העיקרי שלהם הוא פלסטיק, אך יש גם פריטים במתכת, בקרמיקה ובאחרונה נכנסו גם מוצרי במבוק למגוון. גם אם השוק העיקרי של מוצריהם נמצא בעולם הגדול, המעצבים שמאחורי הסיפורים והחפצים כולם ישראלים, והם מפלסים את דרכם בעולם הגלובלי, נאבקים בחקיינים וממשיכים בעקביות להמציא ולשכלל את המגוון המקורי שלהם.

התערוכה יוצרת מפגש בין עולמות חומר ומסורות ייצור, לתרבות החזותית והחומרית.

back to top