ג'ונטאס – מוקדש לזכרו של רפאל גרג'י 1937־2018 / רחלי רוטמן גרג'י

ג'ונטאס – מוקדש לזכרו של רפאל גרג'י 1937־2018 / רחלי רוטמן גרג'י / 2019

ג'ונטאס (מפרסית) – (ג'ון) חביבה/אהובה, טאס – קערה 

רפאל גרג'י, חמי, עלה מהראט שבאפגניסטן ב־1954. נוסף לכלי הנחושת, הבדים הארוגים והרקומים, התכשיטים והתרנגולת שהביאה משפחתו ארצה, הייתה גם "ג'ונטאס" – קערת כסף קטנה שהייתה תעודת הלידה שלו והוכנה בידי צורף אומן עבור כל אחד מחמשת הבנים שנולדו במשפחה. הקערה הייתה המזכרת היחידה לפרטי לידתו המלאים של הזכר שבא לעולם, באין מרשם אוכלוסין מסודר. רפאל נפטר ב־2018 והג'ונטאס שלו שמורה בביתו ברמת גן.

לאה גוטליב לבית כהנא, סבתי, עלתה מטרנסילבניה שעל גבול רומניה־הונגריה ב־1931. מטלטליה כללו מצעי כותנה לבנים רקומים, מפות ותכשיטים, וגם סרוויס חרסינה פרחוני מפואר ל־12 סועדים, שלאה השתמשה בו להגשת תבשיליה הנפלאים בביתה בזיכרון יעקב. לאה נפטרה ב־1995 וכיום הסרוויס על כל חלקיו נמצא בביתי ומשמש את משפחתי.

נישואיי ולידת ילדיי מחברים את הקצוות. ילדיי הם בעיניי "הישראלי החדש", ערבוביה של מוצאים, מנהגים ותרבויות. שלוש קערות הג'ונטאס מפורצלן שהכנתי לילדיי, יהונתן, נדב ותמר, זהות למקור בצורתן ובדוגמאות הגרפיות המופיעות עליהן והן מציינות פרטי לידתם של ילדיי. הקערות הן מזכרת וזיכרון למנהג המקור ומאחדות את התכנים מחייו של סבא רפאל ואת החומר שליווה את חייה של סבתא לאה. כתיקון העבר, גם ביתי תמר זוכה לג'ונטאס משלה.

جونتاس – إهداء لذكرى رفائيل جرجي 1937-2018 / راحيلي روطمن جيرجي / 2019

جونتاس (من الفارسية) – (جون) حبيبة / محبوبة، تاس – طاسة. يعدّ هذا العمل بمثابة تكريم لوعاء فضّي تمّ استخدامه كـ "شهادة ميلاد" من إعداد صائغ حرفيّ لكلّ من الأبناء الخمسة المولودين في عائلة في أفغانستان.

back to top