ולסיום…

תערוכת בוגרות התכנית ללימודי תעודה 2019

משתתפות: דניה מור גורן, יעל סלומון ונועה בלנרו

מנחה ואוצרת: רוית לצר

פתיחה: יום חמישי 5.9.19 בשעה 19:30

נעילה: יום שבת 14.9.19 בשעה 14:00

התוכנית ללימודי תעודה בבית בנימיני מאפשרת למתחילים, לחובבים צעירים וותיקים כמו גם לאלו המבקשים לפתוח בדרך חדשה בחייהם, לחקור, להעמיק ולרכוש ידע מעשי ועיוני  המאפשר להם לעסוק בתחום הן בהוראה והן ביצירה. במחזור ג' של התוכנית השתתפו שלוש נשים מרקעים מקצועיים שונים שבחרו בחומר הקרמי להוות את נקודת הפתיחה עבורן. שלושתן למדו בתוכנית לאורך שלוש שנים, התנסו וחיפשו את דרכן ואת השפה האישית שלהן בקורסים ובסדנאות השונות ועתה הן יוצאות לדרך חדשה של עשייה. את התוכנית ללימודי תעודה מסכמת עבודת גמר עליה עבדו לאורך שנה בהנחיה, בסטודיו פתוח ובקורסים השונים. עבודת הגמר מעוצבת על פי בחירתן של הסטודנטיות הן במתודת העבודה והן בנושא.

יעל סלומון התמקדה בעבודת הגמר בפורצלן, חומר יוצא דופן באיכויותיו, צבעו, דקיקותו ושקיפותו והמשיכה לחקור נושאים בהם עסקה בשנות הלימודים: צבעוניות החומר, טקסטורה, שיווי משקל, סימטריה וזרימה, דקיקות ובלתי נראות בתוך חומר נוכח בגשמיותו. יעל מציגה עבודות קיר צבעוניות, הבנויות פיסות דקיקות של פורצלן שנעשו ונצבעו אחת אחת באופן ידני, עמלני ונבנו כיחידות עצמאיות המשחקות באור, צורה וצבע. 

נועה בלנרו התמסרה לעבודת החוליות בבניית יד, בנתה כדים, חוליה אחר חוליה, נדבך על נדבך, כל חוליה 'מעלימה' את הכד שהיה ומגלה כד חדש, זמני, שנעלם אף הוא בחוליה הבאה. "כל יצירה קרמית מתחילה עם חתיכת בוץ ביד, מכאן, בקצב החומר, מתהווים צורה, גוון ומשמעות חדשה. מתגלים מעמקיו של החומר, מתגלה הזהב". הכדים המוצגים בעבודת הגמר נושאים את שרידי תהליך הבנייה, חושפים ומעלימים את עקבות החומר ותהליכי הייצור בעזרת השימוש בגלזורות שונות המגיבות למלאות החושנית של הנפחים השונים.

דניה מור גורן מציגה את עבודת הגמר 'גדר חיה'. לאורך שלוש שנות התוכנית התמקדה והתמחתה בעבודת הגלגל לצד מרצים שונים מהם שאבה ידע מעשי והשראה. דניה בחרה ליצור סדרה גדולה של מכלי חומר בממדים שונים, משאירה את החומר חשוף מבחירה. סדרת המכלים משמשת כמצע צבעוני, רעיוני, לדימוי שיח הצבר המעטר במשיכות מכחול חופשיות את המיכלים. שיח הצבר שימש כגדר חיה וסימן את גבולות החלקות ואת הבעלות על הקרקע בחקלאות הפלסטינית והפך עם השנים ואף אומץ על ידי הציונות כסמל ל'ישראליות'.

back to top