חשוף

שמות האמנים: קולקטיב 4.5 והילה מור
אוצרת: עינב ברנס אליאסוב

פתיחה: 3.1.2019 (פתיחה חגיגית 10.1.2019 בשעה 19:30)
נעילה: 23.2.2019

התערוכה חשוף מבקשת לבחון בעזרת תהליכים מחקרים את התכונות הטבעיות של החומר הקרמי.

קולקטיב 4.5, רותם גרובר, עמרי ניסים ואדם שליו בעבודתם קווי גובה – מיפוי חומרי בוחנים את "הזהב הלבן" – הפורצלן כחומר קרמי בעל תכונות ייחודיות; אצילותו, חוזקו, לובנו הבוהק, אטימותו למים וחדירותו לקרני אור מציב אותו כאחד מהחומרים המרתקים והמאתגרים בעולם הקרמי.

בתהליך המחקרי החליטו חברי הקולקטיב להציב את האופי "המתורבת" של הפורצלן אל מול התערבות אגרסיבית ופולשנית- שחיקה על ידי מכונת התזת חול.

התזת החול מאפשרת לחדור לעובי הדופן של החומר, ולגרוע ממנו שכבה אחר שכבה. שינויי העובי יוצרים עבירות משתנה לקרני האור, תופעה היוצרת חווית עומק.

קולקטיב 4.5 עוסקים בדימוים של קווי הגובה, המוכרים לנו ממפות טופוגרפיות המתארות את תבליט השטח לצורותיו הרבות, הר, גיבעה, מכתש, כיפה, אוכף ועוד.

קווי הגובה מבטאים את עומק השחיקה שיצרנו בחומר כמו גם את גובה טמפרטורת השריפה המשתנה.,
ככל שטמפרטורת השריפה עולה, כך מהירות השחיקה יורדת.

הילה מור בעבודתה, תנועה של מים בחומר בוחנת את היכולת של החומר הקרמי כמו הצמחים להוביל מים בתוכו. האינטראקציה של החומר הקרמי עם המים מאפשרת תופעות כמו סינון, קירור, הולכה ושינוי צבע. תכונות חומריות אֿלו בשילוב טכנולוגית הדפסה תלת-ממדית בקרמיקה מאפשרות שליטה במבנים הפנימיים של החומר ובחינתן מחדש. תכנון ועיצוב מבנים מורכבים אלו בכלים מאפשר את ניתוב המים בתוכם בהתאם לצורך.

הכלים של הילה מור, כלי עזר עכשוויים לשימושים מסורתיים מקיימים דיאלוג בין היסטוריה ותרבות חומרית לבין התחדשות טכנולוגית

  • שתייה- כלי לסינון מים
  • גידול למאכל- כלי הנבטה
  • ושימור- כלי לצינון סביבת הפירות והירקות

כמו בצמחים גם לחומר הקרמי יש תכונה טבעית המאפשרת הובלת מים כך שאופן הפעולה של הכלים מתבסס על ההשקיה שלהם, שמאפשרת אינדיקציה לרטיבות- הצבע בחומר הקרמי בשריפה נמוכה, נשאר חיוור. אך כאשר משקים את הכלים הם הופכים רוויים צבע מספיגת המים לתוכם. כשהם מתייבשים, הם מחווירים שוב ומאותתים צמא.

פרויקט גמר במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל 2016 , בהנחיית פרופ' עידו ברונו

 

back to top