ארכאולוגיה עתידית

מבחר מעבודות הקרמיקה והצורפות של בוגרי המכון לאומנויות תל-חי

אוצר ראשי: זמר ס"ט

אוצרות: סיגל ליפשיץ וגון רוזנסטון

עיצוב תערוכה: טל מור

מציגים: עדי מירב, עופרי תם, עדי קרמר, יסכה הטב, דבורה שטראוס, עלי סקלר, שי כהן סירקין, אילה כספי, נטע לבבי, רעות אהרונוביץ', אווה צ'רני, לילי זדור, לאה אורמן, יעל ליבנה, ענת זלמנוביץ', אלעד עוזרי, מירב ניב רביב, נדב מור, ישראל פולברג, רותם יחיה, נעמי בן זמרה, יעל אלון, הילה מרשנסקי, אבי זינו, אלעד גוטרמן, מאיה פכולדר, אלעד יחזקאל, שירן סלם, גילי מקובר

פתיחה: יום שישי 26.6.15 בשעה 11:00

נעילה: 18.7.15

על התערוכה

היצירה האמנותית (בכל מדיה וחומר) היא תוצאה של ריאקציה עוצמתית המוזנת מההיסטוריה האנושית, הניסיון האישי של היוצר, הבנת החומר, שליטה טכנית, רעיון מניע, ורבדים רבים נוספים.

המוציא לפועל של היצירה, 'המבחנה' בה מתקיים התהליך הוא האמן היוצר, המביא לידי ביטוי חומרי אסתטי וצורני את רעיונו לעולם.

בין אם היצירה היא 'שימושית' (פונקציונלית) ובין אם אסתטית 'טהורה', הרעיון העומד בבסיסה טוען את האובייקט בערך מוסף רוחני ותרבותי.

התערוכה 'ארכיאולוגיה עתידית' מהווה הזדמנות מעניינת להפגיש קטבים אשר נמצאים פעמים רבות בקצוות מנוגדים: עתיק וחדש, עשיר ועני, חומר ורעיון, חוויה ורגש, אסתטיקה ופונקציה…

העבודות המוצגות בתערוכה, המגיעות מדיסציפלינות שונות מהותית, עוזרות להבליט את המנוגד וגם את המשותף ליוצרים השונים, בחוטים דקים של רעיון והגיון, ובחומריות חושנית ומרגשת.

מפגש זה מאפשר להתחיל לנחש, לעצב ולנבא את עתיד היצירה בחומר ע"י מבט קדימה אל העתיד תוך הבנת עמוקה של העבר.

התערוכה 'ארכיאולוגיה עתידית' מציעה למתבונן לקרוא את החפצים המוצגים כחלק העכשווי מתוך רצף המתחיל בשחר ההיסטוריה האנושית, ויימשך עוד אלפי שנים קדימה.

המתבונן יבחר לעצמו משקפיים (אמנותיות, אסתטיות, אנתרופולוגיות, היסטוריות, מדעיות טכנולוגיות, רעיוניות, או אחרות) על מנת לשפוט את המובא לפניו.

על המכון לאמנויות תל חי

המכון לאמנויות תל חי נוסד בשנת 1957 ומהווה מאז מוקד יצירה ואמנות מוביל ובית ספר איכותי ללימודי אמנות ויצירה. כיום במכון לאמנויות 3 מחלקות: אמנות פלסטית, צורפות, וקרמיקה. הסטודנטים לומדים במשך 3 שנים מסלול מאתגר ואיכותי, ונחשפים למיטב המורים והתכנים, כל זאת על מנת להכשירם כאמנים יוצרים ברמה הגבוהה ביותר, בעלי אמירה אישית משמעותית ויכולות טכניות מצוינות. בנוסף קיים מסלול לימודים משולב המקנה תואר ראשון רב תחומי מהמכללה האקדמית תל חי.

הלימודים במחלקות המכון לאמנויות מתאפיינים בגישה בעלת דגש מקצועי מעשי יחד עם אווירה משפחתית חמה ותומכת, המאפשרת לסטודנטים ללמוד ולחקור בצורה מעמיקה את המעניין אותם. התכנים הנלמדים במכון לאמנויות משלבים את המסורות העתיקות ביותר יחד עם טכנולוגיות חדשניות באופן המאפשר יצירה חדשה.

מיקומו של המכון לאמנויות תל חי באצבע הגליל, על שוליו הצפון מערביים של עמק החולה מחבר אותו באופן ישיר להיסטוריה החומרית היצירתית והתרבותית המקומית, המתקיימת ברצף למעלה מ- 780 אלף שנה, ומיוצגת ונוכחת במרחב במאות אתרים היסטוריים נגישים ומרתקים

המחלקה לצורפות

צורפות היא בבסיסה, צירופים של חומרים.

המתכת שהיא הבסיס, פוגשת אבנים, חוטים, חרסינה, חומרים טבעיים וסינטטיים, או אובייקטים של רדי מייד, ויוצרת איתם דיאלוג של ניגודים: קשה ורך, גיאומטרי ואורגני, אפל ומואר, קו וכתם. הצורף פועל תוך שילוב של מיומנויות טכניות מגוונות, על מנת להוציא לפועל ולבטא מערכת של רעיונות ומחשבות. הוא מחויב, מחד, בחשיבה הרחבה של עיצוב כולל. מאידך- בהתעמקות דקדקנית וקפדנית בפרטים הזעירים- חיבורים ושיבוצים, ריקועים, מנגנונים, והתאמות של כל החלקים אלה לאלה.

המחלקה לצורפות בתל חי מדגישה היבטים עיצוביים ורעיוניים לכל אורך הדרך. פיתוח חשיבה יוצרת, אשר ממנה נובעת היכולת לתת ביטוי לסיפור, לתנועה, לפירוק והרכבה של פרט ושל מכלול. כך מגיעים התלמידים גם לפיתוח של טכניקות וכלי עבודה חדשים, ולשפה אישית וייחודית.

המחלקה לקרמיקה

העבודה בקרמיקה היא הליכה על הקצה.

האמן מצוי בדואליות מתמדת של שליטה וחוסר שליטה… הכרה בעובדה ששליטה בתהליכי העבודה והצגת כוונות ויעדים, לא בהכרח יובילו אל מימושם של אלו. דיאלוג תמידי של היוצר עם החומר, עם ידיעת עצמך, עם הצורך להתבונן פנימה ולהבין מי אתה, וכיצד כל יצירה היא עולם ומלואו, ייחודית ובלעדית. אלמנט ההפתעה הקיים תמיד ביצירה, ובעיקר ברגע פתיחת התנורים- הוא הדוחף את אמן הקדרות אל הגילוי, אל התהייה, אל הרעיון הבא.

מחלקת הקדרות בתל חי מתאפיינת בהיות התלמידים והמורים מעין שבט. קהילה, אשר ביסודה שיתוף, תמיכה, הכלה הדדית. הפעולה כקבוצה הכרחית להצלחה האישית של כל אחד. תלמידי כל השנים פועלים ולומדים יחד באותו החלל ובאותו הזמן, מעורבים אלה בעבודתם של אלה. קבלה מלאה, סיוע הדדי וייעוץ הם דרך החיים במחלקה. מתוך אלו מוצא כל אחד את הלגיטימציה המלאה להתפתח בכיוון הייחודי עבורו. כך יוצאים מכאן הבוגרים כאשר הם מוכנים לדרך חיים של שיתופי פעולה מקצועיים עם אחרים, דרך חיים האופיינית למקצוע. הדגש על פיתוח תהליך של צמיחה רוחנית- אישית של כל תלמיד, בנוסף על השליטה בחומר ובטכניקות, משלים את אלו לכדי בסיס רחב לצורך התפתחות הלאה כאמן יוצר.

back to top