א-לה מוד – מוד פרידלנד

 עבודות קדרות של מוד פרידלנד (1996 – 1927).

פתיחה: 8/9/2011 נעילה: 14/11/2011

אוצרות: אסתר בק ורונית צור

עיצוב התערוכה: טולה עמיר

מוד פרידלנד עלתה ארצה ב 1950 לאחר סיום לימודי אמנות באקדמיה בבוקרשט, השלימה לימודי אמנות בבית הספר הגבוה בוזארט בפריס והשתלמה בלימודי קרמיקה בווינה. מתוך המאמרים שבספר עולה דמות רבת ידע ומעמיקה המסתמכת ביצירתה על מקורות קלאסיים ומוכרים  מעולם האמנות ויחד עם זאת חוקרת, מתנסה ופורצת גבולות. אמנית קרמיקה טוטאלית שחייה המקצועיים היו שזורים בחייה הפרטיים ללא הפרדה. בכל בתיה הייחודיים – בצפת, עין כרם ויפו היה הסטודיו ואביזריו מעורבים בחללי המגורים של הבית.

התערוכה המוצגת מלווה השקת ספר אמן של מוד פרידלנד – אמנית קרמיקה טוטאלית שאמנותה היתה אותנטית, פראית, ובעלת איכויות מדהימות וייחודיות בנוף הישראלי.

מוד פרידלנד משתייכת לתקופת ההפשטה באמנות עם זיקה למופשט הפריזאי של שנות החמישים ואילך. אמנותה היתה אותנטית, פראית, ישירה בדיוק כפי שהיא עצמה. שליטתה המרשימה והתעוזה שלה להתנסות נתנו לכליה איכויות מדהימות וייחודיות בנוף הישראלי. מוד יצרה מיכלים צבעוניים וירטואוזים אשר נראים כאילו יצאו מקדרתה המבעבעת של מכשפה מיומנת.

מוד פרידלנד היתה אמנית משמעותית ביותר בתולדות הקרמיקה הישראלית, באישיותה הסוחפת כאדם-אמן-מורה ובהתנערותה מהדקורטיביות הים-תיכונית שקסמה באותה תקופה לאמני קרמיקה רבים. החופש החובר לפרפקציוניזם, המקוריות הנשענת על מסורת ועל ניסויים מעמיקים, המאפיינים את עבודתה של מוד פרידלנד, כל אלה נמצאים גם ביצירתה של יעל עצמוני, ומכאן הזמנתה להציג תערוכת לווין לתערוכתה של מוד פרידלנד. בדיעבד התברר כי חברות עמוקה התקיימה בין השתיים.

back to top