2021: זהר סאלי

בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי ב-HIT-מכון הטכנולוגי חולון.

שם הפרויקט: Holding Smoke

אודות העבודה:

פרויקט שמטרתו להעצים את פוטנציאל השילוב שבין טקסטיל וקרמיקה, זאת תוך פיתוח של תהליך חדש המאפשר לייצר אובייקטים בעלי נראות ייחודית בשיטה חצי אוטומטית.

הפרויקט החל עוד בקורס קרמיקה של שלומית באומן, שם נתנה יד חופשית לכל כיוון מחקר בתחום הקרמיקה כשהבחירה שעשיתי הייתה לחקור את השילוב שבין הטקסטיל לקרמיקה. אם עד כה עבודות קודמות בחרו להעתיק את הטקסטורה והנראות של הטקסטיל אל תוך הקרמיקה, החלטתי שיש לקחת צעד קדימה ולהשתמש באפשרויות התלת מימדיות של הטקסטיל כדי להשפיע על תהליך היציקה בקרמיקה.

הפיתוח דרש המצאה והתאמה מחדש של מושגים בעולם הקרמיקה, מה שיצר תהליך חדש שבסופו נוצרו אובייקטים בעלי נראות ייחודית, המטעה את הצופה לחשוב שכלל לא מדובר ביציקות קשיחות.

אך הפרויקט לא הסתיים שם. בעוד התהליך והטכניקה פותחו, הוצבו יעדים חדשים, שיאפשרו לאובייקטים להיות מיוצרים בצורה סדרתית, ועדיין לשמור על הייחודיות שלהם. בין אם זו ייחודיות אל מול שאר העבודות בעולם, או בייחודיות של בין אותם כלים באותו סט ייצור, שאף אחד לא זהה לקודמו. התהליך שילב אלמנטי ייצור שונים, חלקם מסורתיים כמו אוריגמי, וחלקם הם חזית הטכנולוגיה, כמו הדפסות תלת מימדיות. 

נוסף על תהליך הייצור הסדרתי החדש, יעד נוסף שהוגדר הוא לשפר את העיצוב והנראות של האובייקט. כך שטכניקות תפירה וותיקות עברו תהליך חידוש ושיפור כדי לייצר תבניות מרשימות, תוך שמירה על היכולת שלהן להיות תבניות לקרמיקה.

כלל התהליך, הטכנולוגיות והפיתוחים, אפשרו לרסן את הבד כך שיתאים ליציקות ועדיין יראה "חסר שליטה", באיזון עם קצה גבול היכולת של הקרמיקה, והמפגש הזה הוא האובייקטים בפרויקט Holding Smoke

back to top