חומר כשפה – ספל כספר

שנה: דצמבר, 2022

עורכת: שלומית באומן

הפקה: אליה לוי יונגר

עריכה לשונית: קרן גליקליך

עיצוב גרפי: סטודיו קרן וגולן

דפוס: ע . ר. ה ד פ ס ות בע ״ מ

הוצאה: בית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית

בין הכותבים והכותבות: פרופ' עינת לידר, תמיר ארליך, ד"ר אילת זהר, פריד אבו שקרה, ד"ר וונדי גרס, אמנון עמוס, גלית גאון, ד"ר דניאל מטקלף, פרופ' ערן שרון, הדס עפרת, שירה סילברסטון, נועם דובר ועוד.

ספל, פסל או ספר?

הספר 'חומר כשפה – ספל כספר' הוא ספר שני בסדרה, המבקש להוות מקראה על יצירה קרמית ותרבות חומרית בעברית. אסופה חדשה זו מבוססת על טקסטים של התערוכות שהוצגו בגלריה בית בנימיני בחמש השנים האחרונות, והורחבו באופן מיוחד עבור ספר זה. לצידם, נוספו טקסטים חדשים בנושאי דיון משיקים.

במבט לאחור ניתן לראות כי התערוכות עסקו בשש תמות עיקריות: מלאכה (קראפט), עיצוב ואמנות; פוסט-קולוניאליזם; מקומי – גלובלי; טבעי וטכנולוגי; מופע החומר; עבר, הווה ועתיד. תמות אלו שורטטו כתובנה בדיעבד ולא היו ביטוי למחשבה מאורגנת מראש, ואולם במבט לאחור הן מייצגות את תמצית פעילותה של הגלריה. שדות ידע אלו הם רק תחילתו של מסע שעיקרו דיון על מה שניתן לכנות 'ידע חומרי'. זהו מסע רחב יריעה, שאיננו מתיימר לסכם את עצמו, אלא אולי לרמוז על כיווני מחשבה נוספים וחדשים שהם רק נקודת מוצא להמשך הדיון.

בשנים האחרונות מתחוללים שינויים בזירה הבינלאומית והמקומית הנוגעים להיררכיה בין תחומי היצירה, וניכרת מגמה של ניסוח מחדש של שדות כמו אמנות, עיצוב וקראפט. בהקשר זה אנו עדות להתערערות מושגי יסוד כמו 'גבוה' ו'נמוך', או שינוי של המטען הערכי של מושגים כמו 'אמנותי' ו'קראפטי'. לשינויים אלה סיבות רבות שקצרה היריעה מלפרטן, אבל אין ספק כי הם משפיעים על היחס לשדה הקרמי, שבהדרגה הופך למושא של תשוקה עבור יוצרים וקהלים רבים – המקום שבו אנחנו, היוצרים והיוצרות בחומר, היינו תמיד. אין ספק כי לבית בנימיני חלק חשוב בשינוי זה בזירה המקומית.

הספר 'חומר כשפה – ספל כספר' מבקש לכתוב על היצירה הקרמית ועל ההקשרים הרחבים בה היא פועלת, כתשובה למחסור הגדול בכתיבה ומחקר על תחומים אלו הן בזירה הבין לאומית בכלל, ובזירה המקומית בפרט. כמו כן, הספר מבקש לפתח שפה ייחודית המתייחסת ליצירה קרמית כתחום עצמאי העומד בפני עצמו, שיש לו שפה עצמאית משלו. לפיכך, ספר זה מבקש לראות גם בספל – ספר. ואם לא ספר, אז לבטח שיר.

מחיר: 120 ש"ח 

מחיר כולל משלוח עד הבית בדואר רשום בארץ: 165 ש"ח

לרכישה דרך האתר

back to top